Bilmetro köper samtliga aktier i Bil & Buss i Dalarna (Avesta,
Hedemora, Falun, Borlänge och Ludvika)
samt Bil & Buss i Mora av tidigare ägaren Scania.
- I utgångsläget förvärvar vi bara aktierna. Alla anställningsvillkor
blir oförändrade, säger Bilmetros VD och ägare
Bertil Andersson till DD.
Han säger sig inte ha några planer på uppsägningar eller
nyanställningar.Funnits länge
- Företagen har funnits länge och fungerar i sin roll. Det finns ingen
dålig ekonomi eller något missnöje från viktiga
kunder, säger Bertil Andersson.
Bilmetro fortsätter med samma sortiment från Volkswagen och Scania.
Bertil Andersson menar att köpet är ett tidens tecken. Allt fler företag
satsar nu på renodling.
- Det vanliga är att bilförsäljningen ligger utanför fabrikanten,
säger han.
Bilmetro har sedan tidigare verksamhet i Gästrikland och Hälsingland.
Efter nyförvärvet får företaget sammanlagt
400 anställda.
Totalmarknaden beräknas till ungefär 300 tunga lastbilar och runt
13.000 personbilar per år.Möta konkurrens
Köpet görs bland annat för att bättre kunna möta konkurrensen
från Danmark och Tyskland.
- Att tyska momsen är 10 procent lägre än i Sverige kan vi inte
göra något åt, säger Bertil Andersson som ändå
tror
att folk vill fortsätta att köpa sina bilar i Sverige.
Konkurrensen minskar nu också enligt honom eftersom de svenska bilarna
börjar skrivas av snabbare.
Från de anställda i Dalarna är kommentarerna mycket försiktiga.
- Vi fick veta det här i går (läs onsdag). Vi vet ingenting
annat än att de ska ta över oss 1 juli. Det är allt vi kan säga,
säger Ingrid Moen som jobbar på Bil&Buss i Hedemora.
ANDREAS OLSSON
Bilmetrotiden i Ludvika
Vad händer nu? Och när?
Det gick fort. Rykten av det här slaget brukar ofta komma
långt i förväg. Men inte detta. Knappast någon av oss
anställda visste något.Men när vi nu visste, var detta det dagliga
vi pratade om. Att det skulle bli förändringar var vi
säkra på. Varför annars köpa ett företag som går
med förlust? Eller var det bara ett spel för oss.Gick företaget
bättre
än vi visste?
Charmkurs?
Nya ägaren Bertil Andersson kom besök och vi fick ställa
våra frågor.Det var inte tal om nedläggning. "Inga större
förändringar"
var att vänta, om man nu tycker att om man inte har något jobb kvar
inte är någon större förändring. Vi frågade
oss
själva om allt som var flyttbart skulle hamna i Gävle.Men ingenting
hände över en natt. Ingen motorsågsmassaker
hördes utanför dörren. Det hela rullade på så sakta
en tid som inget hade hänt. En dag fick varje anställd ett häfte
med ett otal frågor som rörde vår egen uppfattning om sammanslagningen,
eller köpet, rättare sagt.Jag besvarade
frågorna pliktskyldigt även om en liten misstro mot nya ägaren
låg i bakhuvudet. Frågorna var, tyckte jag litet väl inställsamma.
Bilmetro skulle bli den bästa bilaffären, och det bästa stället
att jobba på.Det sista var något nytt. Hade ledningsgruppen
gått på charmkurs?
Mina tidigare erfarenheter från Smedjebacken poppade upp igen.Ville man
verkligen veta vad personalen ansåg och
hade för idéer.
Huvudkontoret kvar i Gävle
Nej allt flyttades inte till Gävle.Visserligen anses att Gävle är
huvudorten där besluten tas och VD har sitt skrivbord.
Till Falun gick alla telefonsamtal för att slussas vidsare ut till övriga
orter.Även om inte kakan delades broderligt och systerligt fick vi nog
större bitar än vad vi gissade.Lönekontoret hamnade till exempel
i Mora.
två fick gå |
![]() |
ISO
Hur man öppnar ett paket i rätt ordning.
Under alla år jag var verksam i företaget är det
inget projekt som väckt så stor uppmärksamhet och fått
så häftig kritik som ISO.Nu skulle alla våra rutiner ses över
och specificeras i minsta detalj. Samma regler
skulle gälla för samtliga driftställen i Dalarna. Det skulle
så småningom resultera i en ISO-certifiering av företaget.
För att det hela skulle kunna genomföras anlitades en konsult, Thoma
Hertz. En mycket bestämd person som
verkade kunna ISO på sina tio fingrar. En gruppbildades av respektive
avdelningar på filialerna och vi samlades
till en början en dag i veckan. Själv kom jag att bli utsedd till
reservdelsgruppen och fick uppgiften att skriva
ut och ställa samman ISOinstruktionerna för varje liten förekommande
"rutin".
Nu hade vi inte längre små anteckningspapper i fickan eller på
skrivbordet. Nu hette det "dokument" som
scannades och registrerades med nummer och namn.Det som var bra skulle göras
om till bättre. Det som var
perfekt skulle göras annorlunda. Jag ritade och skrev flödescheman
med fyrkantiga, runda, trekantiga och ovala
symboler med riktade pilar uppåt, nedåt och korsvis. Allt efter
konsultens anvisningar. Inte för att anvisningarna
blev felaktiga, nej tvärt om, de berömdes. Men för den skull,
kunde de ju ändras till nästkommande möte.
Efter att ha skrivit ut och kopierat ett hundratal dokument var vi nästan
klara. Vad vi inte visste när vi började
var att företaget skulle köpas av Bilmetro i Gävle. Där
hade man också startat några ISOgrupper som gjort
ungefär lika många kopior. När sammanslagningen var ett faktum
insåg konsulter och övriga bestämmande att
det var ju helt omöjligt att ha två olika ISOpärmar. Alltså
lämnades hela Bil & Buss dokumentationen till
avfallsåtervinningen.
I dag pratar vi inte så mycket om ISO. Jag tycker inte att
vi behövde ändra så värst mycket på våra rutiner.
Våra små anteckningslappar vi har i fickorna kallas fortfarande
för kladdblock. Ett och annat "dokument"
försvinner säkert i papperskvarnen, men ISOcertifierade,det är
vi.
Nya märken Den "Nya tiden" kom med fler förnyelser. Skoda! Skulle det vara något för att höja statusen på sortimentet. Var det ett skämt? Är eller var vi rädda för förändringar till något okänt och oprövat. "Vi kunde fått något värre" var det någon som sa. Nu i efterhand vet vi hur rätt personen hade. Ganska snart blev vi goda vänner med det nya märket och vi ser det som en positiv affär. 2006 kom nästa märke. KIA. Det får väl sägas att Kia hade litet mer osmort i starten. Men vi bestämde oss för att hälsa nykomlingen välkommen i huset. Sedan dess finns även Honda i Bilmetrostallet i Borlänge. |
![]()
|
Sista tiden på Bilmetro.
Allt fler av oss vet inte hur det såg ut eller hur det var på Bil
& Buss-tiden. De trogna veteranerna som punktligt
mötte upp vid kaffehörnan varje fredagseftermiddag har av olika skäl.gett
upp traditionen. Men när man minst
anar det kommer någon veteran på besök. Det är Sigge Anders,
en före detta reservdelschef, Olle Jonsson som
även han varit reservdelschef. Lars Blomberg som var verkmästare på
scaniaverkstaden har flyttat hem till Ludvika
och besöker oss då han behöver reservdelar. Min forne vapendragare
Kjelle Frögren är sig lik och berättar om
hyss och bus som jag inte törs skriva om än idag. Sigrid Jansson har
sin egen tradition med att varje nyår komma
och hämta sin väggalmanacka.Scaniamontören Chabby har öppnat
en egen verksamhet i angränsande närhet.
Nu är det Golfar och Jettor som ger Chabby försörjning.
Automaster.
Att vi har blivit mer datoriserade har jag berört tidigare och den trenden
fortsätter. På gott och ont. Många
gånger på mycket ont då "det jäkla automaster"
hänger sig. Inget datasystem har fått så mycket skäll
och
hotelser om utslängda datorer på Björnhyttans sopstation som
just automaster.Barnsjukdomen har i vissa fall
gått över till att bli en för tidig ålderskrämpa.
För att inte tala om alla "usernames" och "passwords".
Men om,
eller jag menar förstås när det fungerar så är
det bra och man tänker inte så mycket på det.
Nej, det var inte bättre förr. Möjligen, eller helt klart var man själv bättre förr. Hjärncellerna slocknar i samma takt som våra datorer gör när de som bäst behövs. Nu är det GPS och SKF och allt vad det heter som skall konverteras. Drivrutiner ska konfigureras ihop med kalendrar och almanackor så alla kan se vad alla ska, och inte ska göra på jobbet och under kvällen. Och helst ska man använda mobilen. Jag slutar säkert i rätt tid.Varför ska man prata med personen som sitter mitt emot skrivbordet då det går att göra på det teknologiska sättet. När jag skriver detta har Hans Matsson, (min chef alltså), varit i Gnesta på kurs av något slag.Mycket entusiastiskt redovisar han för oss vad det handlar om.Han visar diagram med kurvor som pekar uppåt, nedåt och på tvären.Om man gör det och det, så blir det så och så. Något av allt som Matsson är bra på så är det staplar och kurvor. |
![]()
|
Revision Henrik "Henke" Nyckelgård är det senaste tillskottet på reserven. En "nygammal" medarbetare.Han började redan som vikarie på reserven då Yvonne Andersson tog mamma-timeout för cirka fyra år sedan.Vid hennes återkomst erbjöds Henke jobb som reconditionerare där han stannade tills första november då han gör comeback på reservdelsavdelningen.Nu delar vi på jobbet och han fyller mer än väl ut min plats då jag avslutat min anställning. |
![]()
|
Nu är det bara
ett par veckor kvar till dagen P som i pension.Allt oftare kommer frågorna
"Hur många dagar har du kvar". Ärligt talat försöker
jag låta bli att tänka i dagar, men det hjälper föga
när man tillbringat 36 år av sitt liv på samma arbetsplats.
Vid ett tillfälle var det nära att jag slutade. Fick ett jobberbjudande
i mitt gamla yrke som sprutackerare men ångrade mej och blev kvar. "Hur ska det gå nu när jag slutar", frågar en del personer mej allt oftare. Att frågan ställs mer av artighet än av undran där över, är inte svårt att förstå. Lika lätt att förstå är att det kommer att gå minst lika bra eller bättre, nu när Henke kommer med friskt blod i omlopp. Nya idéer behövs och det börjar redan märkas positvt. Det har hänt förr då någon veteran slutat på Bilmetro. Efter en tid är allt sig likt igen. Så är det säkert på många arbetsplatser. |
![]() |
5.000 bilar Ställ bilarna i en lång rad som Stig sålde når den från Ludvika,och slutar vid Kopparberg. Stig Forsberg är möjligen den försäljare som sålt
de flesta bilmodeller som ingått i koncernen tills han slutade år
2000. Han sålde den första bilen på Bil & Buss vid
hans ankomst till företaget1965. En medarbetare som sett och upplevt
hur företaget har åldrats och förnyats många gånger
om. |
![]()
|
Sista natten med gänget.... Skulle jag få för mycket att göra som pensionär återstår väl inget annat än att söka nytt jobb på Bilmetro. Hej från mej. |
![]()
|