bil
& buss
Scaniaverkstaden i Smedjebacken
Annons i lokaltidning.
Vi var fem anställda
som 1993 flyttade med Scaniaverkstaden till Smedjebacken. Verkmästare Ulf
Centerlund,
montörerna Stefan Andersson, Jörgen Berg, Thomas Jansson och jag som
reservdelsansvarig. Mycket
var förberett i verkstadslokalen och i reservdelsutrymmet var hyllorna
och ett phaternosterverk redan på plats.
Lokalen hyrdes av Dala-Elektrolindningar som hade sin verksamhet i direkt anslutning.
Under den här perioden slutade Kjell Israelsson som VD, och en omorganisation
tog vid. Reservdelschef
över Scania blev Lennart Ström i Falun. Bolaget gick nu in i ett nytt
koncept och kom att heta Bil & Buss i Dalarna AB.
Nya rutiner infördes och en känsla kom smygande om att större
föränringar var i görningen. I media beskrevs vi
som en "biverksamhet" i Smedjebacken.
Stefan Andersson kollar en kardanaxel. Ett arbetsmoment som
betydligt underlättades tack vare de billyftar som tillkom på senare
tiden.
Farhågorna var inte ogrundade.
7 mars 1994 överlämnade Stig Pantzar mej beskedet om uppsägning
på grund av arbetsbrist Ett "erbjudande"
om att på egen fritid med egen bil på kort varsel infinna mej på
någon av Dalarnas filialer och under arbetet där
rapportera om personalens duglighet avslogs tackade jag nej till. En förkortad
journalist- och mediautbildning
på Folkhögskolan i Brunnsvik var mer lockande. Ett "oförklarigt"
rykte påstog att jag sagt upp mej på egen begäran,
vilket även skrevs i mitt betyg. Detta skulle då innebära
extra lång karenstid för A-kassa.(Denna felaktighet kom dock
långt senare att rättas till.)
Tillbaka
Under åren1995 -96 var jag var dock tillbaka under kortare perioder på
verkstaden i Smedjebacken, då verkmästare
Centerlund var behov av hjälp.Om det alla gånger var motiverat eller
mer av huminära skäl kan nu funderas över.
Innan jag lämnade Bil & Buss för sista gången hann jag vikariera
på reservdelsavdelningarna i Borlänge, Falun och
Hedemora.Trots den långa resvägen kom jag att trivas speciellt
bra i Hedemora
Cirkeln slutes.
Då reservdelsavdelningen i Ludvika var behov av personal sökte jag
platsen och blev på nytt anställd i Bil & Buss.
![]()
|
![]() |
||
![]()
|
![]()
|
![]() |
![]() |
30 apri 1996 var det defenitivt slut för Bil & Buss i Smedjebacken.Den
1:a maj övertog montörerna
Stefan Andersson och Jörgen Berg verksamheten och bildade bolaget Lastvagnsverkstan.