En kall vinterdag i början av januari 1970 letade jag mej fram
till bilfirman Bil & Buss i Ludvika. Jag kom för att se min nya
eventuella anställning som reservdelsman. I entrén mötte
jag Olle Jonsson som hade lördagsjour i butiken. Han visade mej in
till reservdelschefen Bengt Håkansson. Det blev ett långt
möte. Vad hade hade han att erbjuda, vad hade jag för krav,
önskemål och mycket annat. Efter en rundvandring genon lokalerna var jag ganska säker på att jag skulle söka platsen. Och så blev det att jag flyttade från Stockholms ändlösa bostadsköer till Ludvika i Dalarna där jag fick välja på ett par lägenheter i närheten. Skulle jag rota mej här, eller var det bara en mellanjobb för att söka annat. |
Mina
nya arbetskamrater som var i ungefär min egen ålder var Kjell
Frögren, Christer Glaadh, Jussi Tjusanen och Agneta Alm.Reservdelschefen
Bengt Håkansson var äldst och "förste man"
Olle Jonsson 10 år äldre än jag. Det skulle bli mycket nytt att lära in. Lastbilar saknade jag helt erfarenhet av och det var nog det svåraste att lära sig med alla luft- och hydraliksystem på bil och släp. En del nya uttryck, som till exempel då en montör ville ha en "tocka där" skapade total förvirring. Nu hade jag viss erfarenhet av "Bubblan", som jag skruvat något på under mitt bilägande. |
|
![]() |
Bilhallen och verkstäderna var helt skilda byggnader. För
att komma till verkstaden och butiken kommer man fört till kundmottagningen
för personbilarna. Där fanns verkmästarna och kundmottagarna
Stig Frisk och Skoogh. Senare kom Tore Lindqvist efter att Skoogh slutat.
Tore var innan dess biltestare åt bilavdelningen.Vid kassan arbetade
Brigitte Manert och butiken sköttes av Frögren och Glaadh. Telefonväxeln
där Sigrid Jansson svarade låg i kontorsdelen som nådes genom
trappan till höger i bild. Där hade kamrer Börje Jansson och
hans assistent sina kontor. (Mer om bilhallen och verkstäderna på
annan plats.) Senare kom Gudrun Karlsson för biluthyrning och Yvonne
Bengtsson (läs nu Andersson)1996 på ekonomin.
Bil & Buss ägdes av Scania som hade en vakande hand över oss,
så vi gjorde inte alltid som vi önskade.Men mycket förändrades
och byggdes om. och till. En egen bensinmack på området fanns
tillgänglig främst för bilsäljarna och VD`n. Omsättningen
på VD-posten var konstant. Den första jag träffade var Lundqvist.
Inte för att vi umgicks precis, nej inte alls. De få gånger
vi sågs kom han med bilnycklarna och sa till oss "Kan du pyttsa
i", vilket i klartext betydde att vi skulle tanka hans bil. En gång
blev det bortglömt och hur detta avlöpte är det ingen som vet.
Nu mins jag inte namnen på alla hans efterträdare, men några
har dröjt sig kvar i minnet. För att nämna någon minns
jag Kjell Israelsson.
Han var ett "experiment" sa han. Jo, de som
styrde och bestämde i Södertälje tyckte att de skulle
anställa en ny VD, som helt saknade erfarenhet från bilbranchen.Israelsson
kom nämligen från bryggeriet i Grängesberg. Jag hade
haft honom som kund tidigare och var något avvaktande mot "experimentet".
Tids nog ändrade jag mej och de flesta av oss tycker än
i dag att han var den bästa.Han var också den VD som prioriterade
utbildning av personalen. |
![]()
|
Ett företag med aktning ska naturligtvis ha en personalförening. Så och vi. Vår förening var duktig främst på två saker. Att ordna fester och delta i korpens alla aktiviteter. Korpidrotten sågs däremot inte positivt av arbetsledarna som inte sällan tog emot sjukskrivningar efter hockey-bockey och fotbollsmatherna. Då tror jag festerna var något midre farliga.
![]()
|
![]()
|
![]()
|
![]()
|
Under Israelssons tid reste hela personalen i två omgångar
till Volkswagen Werk i Wolfsburg. Vi tittade på fabriken och gjorde
också ett stopp i Hanofer. En stad där det fanns en del att se,
och som vi inte borde se. Efter denna resa var det på sin höjd
att han släppte iväg oss med Ålandsbåten.
![]() |
![]() |
Flytten till nya ändamålsenliga lokaler i Marnäs
och Smedjebacken.
Behovet av större anläggning blev till slut akut. Israelsson tog
portföljen och reste ner till Södertälje, slög näven
i bordet
och fick herrarna att inse att detta var den ultimata lösningen.Men
vart? Åtskilliga förslag diskuterades. För personbilssektorns
del kunde GM´s gamla lokaler i Marnäs efter om- och tillbyggnad
passa. Svårare var det att hitta nytt hem åt lastbilarna.
Kunde en ledig lokal i Smedjebacken vara ett alternativ? Hur skulle
kunder och åkeriägare reagera för att tvingas köra
2 km till verkstaden då de tidigare hade den på hemmaplan. Kunderna
vi hade i Smedjebacken var naturligtvis mer positva.
Och så bestämdes en flytt av Scania till grannkommunen.
Vi hjälpes åt att packa och köra. Ett par sopcontanier fylldes
ganska snart och resten hamnade ungefär där det skulle.
Fortsätt och läs om "Den nya tiden".