NYA BIL & BUSS
1992 flyttade Bil & Buss sin anläggning
från Grängesbergsvägen till Gamla Bangata 54 .
Innan lokalerna togs i bruk gjordes en omfattande renovering. Bilhallen dubblade
ytan, ny butik och kundmottagning, säljkontor och utställningshall.
Den nya tiden börjar här,
även om den nu är gammal
Christer Persson hade slutat och Hans Matsson var reservdelschef. Erbjudandet
att börja på bilfirman igen var inte så
svårt att ta, även om jag hade två andra bud att välja
på. Matsson blev alltså min nästa chef. Den fjärde
i ordningen
sedan jag börjat på Bil & Buss. Jag hade sommarjobbat här
något år tidigare, nu var jag anställd igen. Cirkeln var
sluten som man säger.
Den nya tiden, innebar inte bara nya lokaler. Det kändes
ganska snart att ett annat öppnare klimat hade skapats mellan
de olika avdelningarna.Man var friare eller så togs det större friheter.
Bokslutsredovisningar med personalen blev tätare
Ålandsresor, jul- och vårfester var återkommande. Nåja,
för den skull var det inte bara som en sörgårdsidyll.
Rationaliseringar och personalinskränkningar hade satt sina spår.
Skulle fler bli tvugna att gå? Anläggningen i Ludvika
gick fortfarande inte bra..
Var det byggnationen som blev dyrare och "hyran" satt därefter
Att gissa och tro var en sak, svårare att göra något åt
det.
Stig Sellfors blev ny VD och rteservdelsavdelningarn i Dalarna fick en gemensam
ansvarig genom Stefan Brezniczky.
Men den "Nya Tiden" skulle också få sitt slut. Bil &
Buss-epoken blev ett minne blott. Vid ett personalmöte fick vi veta
att vi fått en ny ägare. Vår nya ägare blev Bertil Anderssons
BILMETRO.
Reserven:
![]()
|
![]()
|
![]()
|
Kundmottagningen:
![]()
|
Verkstad:
![]()
|
Det blev en toppmodern bilverkstad med åtta välutbildade mekaniker
som utnyttjar utrustningen fullt ut.
Jo, nog var vi utbildade. Långt över vad man kunde kräva. Vi
hade mekaniker som var experter på allt
mellan fotbolls-VM, invandrarpolitik och u-båtsjakt.
En speciell avdelning byggdes för Expresservice, där kunden åker
direkt in för att få snabb hjälp,
betalar på platsen och åker därifrån.
Bilhall:
![]()
|
Bilhallen blev dubbelt så stor som
tidigare och rymmer mer än 50 bilar. Oberoende av väder och vind
kan man titta på både nya och begagnade bilar. Något som inte
var så lätt tidigare. I direkt anslutning vid
en av kunddiskarna ges möjligheter till biluthyrning genom Yvonne Andersson,
som också tillsammans
med Brigitte Manert sköter kassa och ekonomifrågorna.
Säljare var Janne Högman och Stig Forsberg. Då Forsberg gick
i pension 2000 kom Håkan Heldt Sandberg
fram till 1999 då Sven Åke persson kom till oss. Högman stannade
kvar i Ludvika till april 2007 då han fick
en säljchefsbefattning i Borlänge. Han blev alltså kvar
som Bilmetroit.
.
Gummiverkstad
![]()
|
Gummiverkstaden fick nu ett eget hus för verksamheten. En modern däckutrustning
med stort däcklager.
De flesta fabrikaten med lågprisalternativ. Allt från små
kärrhjul till entrepenadmaskiner tas om hand av
Tommy Ehrin och Michael Fackt.
Testhall
![]()
|
En speciell hall för testning av inbytesbilar och rekond för att
bytesbilarna ska få en objektiv värdering, och kunna
åtgärdas innan de får en ny köpare. Arbetet där utfördes
av Juha Kuparinen och Kari Kuparinen. Avdelningen
sorterade under bilavdelningen.
Scania hade dessförinnan flyttat lastvagnsverkstaden till Bäverstigen i Smedjebacken. Mer om lastvagnarna på annan sida.